is een woningbouwvereniging verplicht na een aantal jaren huren je huis te koop aan te bieden??

ik woon nu 12 jaar in mijn huurhuis en wil het wel graag kopen, wat zijn hier de regels van?

Toegevoegd na 1 minuut:
de woningbouw zegt dat ze niet hoeven verkopen, maar zijn er argumenten voor mij zodat ze dat wel moeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je

Het beste antwoord

Bij verkoop bieden ze u de gelegenheid om als eerste te reageren.

U kunt ze niet dwingen om tot verkoop ver te gaan.

Een heel belangrijk argument is dat er een bepaald percentage sociale huurwoningen beschikbaar moet zijn.

Mbt de nieuwe Europese richtlijnen kan het best zo zijn dat u te goedkoop huurt of dat u zelfs niet meer in aanmerking komt voor huurtoeslag, of dat men u kan aanmoedigen om een huis te huren in een duurdere
klasse.

Sommige woningen worden nooit en te nimmer verkocht door de beheerders.

Toegevoegd na 3 minuten:
Indien men een aanschrijving heeft gehad dat de woning wordt verkocht na verhuur, en u wilt deze NIET kopen,
dan mag u ook geen woningruil plegen als diegene ook
niet tot aankoop overgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ze zijn toch verplicht om een aantal huizen op jaarbasis te verkopen als ze in dat jaar ook nieuwe huizen (voor de verhuur) gebouwd hebben??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is afhankelijk van de prestatie afspraken die zij hebben gemaakt met de gemeente.

Andere antwoorden (1)

De verhuurder beslist zelf welke woningen hij wel of niet verkoopt. Soms verkoopt de verhuurder de woning niet omdat er dan niet genoeg woningen overblijven voor de verhuur. De eerste taak van een woningbouwvereniging is het bouwen, verhuren en beheren van sociale huurwoningen, niet het verkopen van woningen, daarvoor kun je je eventueel tot een makelaar wenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dat is het probleem ook, de woningbouw heeft dit jaar en vorig jaar al bijna 40 huizen bijgebouwd voor verhuur, en volgens mij moeten ze dan ook weer een aantal huizen in de verkoop doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, daar toe zijn ze niet verplicht. Zij mogen trouwens niet eens zomaar hun huizenbestand verkopen, daarvoor moeten zij eerst een vergunning hebben van het Ministerie van Volkshuisvesting. En vaak hebben zij prestatie-afspraken met een gemeente. De gemeente moet dan vooraf toestemming geven om de woningen te mogen verkopen. De gemeente ziet er, in samenwerking met woningbouwvereniging op toe dat er voldoende sociale huurwoningen zijn. Soms houdt zo'n prestatie afspraak ook weleens in dat woningbouwverenigingen word gevraagd een deel van de woningen te verkopen om te zorgen voor meer koopwoningen in een wijk, dat is bijvoorbeeld zo in sommige delen van Amsterdam.
ronron1212
13 jaar geleden
Zou lekker worden als je als huurder de woningbouw kunt verplichten